
Andere Seite Studio
(1974)
Andere Seite Studio je dvojice litoměřických tvůrců Radka a Zdeňka Květoňových. Absolvovali společně na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem. Radek pokračoval Fakultě múzických umění v Praze (v ateliéru plenérové fotografie). Zdeněk na FUD ateliéru Digitální média u Štěpánky Šimlové. Absolvovali v roce 2006. V současné době vedou sdružení výtvarníků ASSociace Kubinstadt, z. s., a pracují na poli volného umění ve sdružení Andere Seite Studio (ASS). Les, krajina, recentní archeologie, environment, procesuálnost, energie a Vesmír jsou stěžejními tématy tvorby. ASS je bratrstvo pracující v širém spektru vizuálních prostředků od fotografické tvorby přes experimentální video, kresbu a grafiku, až po murální malbu a grafický design. Jméno si dali podle jediného románu Alfreda Kubina, litoměřického rodáka, kterému tímto vyjadřují úctu.
Citace
Iva Červinková – Světlocitlivost ASS
Oldřich Doskočil – Velká potřeba almanachu
Odkazy Andere Seite Studio
http://www.dobraadresa.cz/2008/DA09_08.pdf
http://www.nekultura.cz/vytvarne-umeni-recenze/assteroidy-stastny-prunik-jednoducheho-se-slozitym.html
http://www.ct24.cz/kultura/63921-assteroidy-jsou-objekty-z-nasi-planety/
http://www.artgallery.cz/ass/asspicBOOK2014_20x19_07-web-dvousttrany-obalka-opt.pdf
Videa ASS
Andere Seite Studio & DoShaska! – „TEROIDY“
Andere Seite Studio: Heliofytogravury
Říše prastará, mocná i zkrocená | Les na Kravařsku mezi středověkem a industrializací I.
Obstwald. Cesta Hrabětickým lesem | Obstwald. Der Weg durch den Grafendorfer Wald
Alio Die Pars Pro Toto II – Prague Installation
In-Situ-kresby a plakáty
Modecasy
Modecasy je soubor naskenovaných reliktů nalezeného ohořelého časopisu. Název je tvořen spojením slova mode (móda) a decasy (rozklad). Móda jako efemerní pseudokulturní fenomén komerčního světa podléhá neustálému uměle urychlovanému zastarávání. Tento proces je v obrazech zastoupen jejich destrukcí ohněm.
Pars pro toto II – Obductio (video 5:40)
Experimentální video s podtitulem Obductio je reakcí na povodeň v roce 2002. Ta zasáhla a poničila rozsáhlá území nejen v Čechách a na Moravě. Konceptuální komorní soubor kontaktních fotografií z velkoformátových negativů (13×18 cm) vykresluje destruktivní aspekt povodní skrze úzce vymezenou vizuální mřížku detailního pohledu na deformované včelí plástve. Světelné otisky (negativy zobrazující strukturu včelí plástve) zde hrají roli zástupců reality. Jeden fotografický záznam residua včelího úlu byl znovu postoupen simulaci povodně a postupná destrukce obrazové reality byla zaznamenána ve formě videa. Negativy vznikly na místě bývalých zahrádkářských kolonií, na druhém břehu soutoku Labe a Ohře poblíž Litoměřic.
První část
- Chůze krajinou na druhém břehu mezi Litoměřicemi a Terezínem
- Dlouhodobé rytmické putování vymezeným prostorem. Hledání struktury
- Koncentrace na strukturální detaily
- Nález reziduí včelího společenstva, transformovaných potopou
- Zkoumání struktur; metafora metamorfovaných pláství v rozvalinách zničených včelích úlů
- Forma: Strukturální kontemplace
- Téma: Včelí společenstvo /lidská společnost/ versus přírodní živly
- Uvědomění: Fotografie se odcizují zobrazovanému záměru.
Druhá část
- Navrácení zpět k původnímu záměru; tj. reflexe postpovodňového stavu kulturní krajny
- Záměr: uzřejmení vodního živlu.
První plán:
List filmu s negativním obrazem včelí plástve plovoucí v speciálním akváriu. Akvárium je naplněné vodou z místa, kde se Ohře vlévá do Labe; místa, kde byly fotografovány původní objekty. Simulace povodně v mikrokosmu akvária.
Metoda: Je vybrán jeden listový negativ pro konceptuální video. Časosběrný záznam pomocí videokamery. Zrychlení času. Jednotlivé fáze proměny bromostříbrné emulze, ponořené ve vodní lázni jsou urychlené v čase (5minut a 40 sekund videozáznamu zobrazuje 90 hodin reálného času). Negativ (potažmo emulze nesoucí obraz) zastupuje skutečnost. Voda z řeky je povodeň. Proces, jež se odehrává je výsledkem vzájemného působení energií v časoprostoru. Výsledek funguje jako cyklický návrat obrazu zpět k povodni a posouvá klasickou fotografickou formu ke zinscenovanému záznamu (video) působení přírodního živlu na fotografickou emulzi – na svět jako hmotu.
Paradoxně zúžené vymezení formy, rozšiřuje vizuální výpověď do obecnějších rovin, jako jest působení přírodních živlů, proměny energie (hmotné struktury – strukturované hmoty), život a smrt, člověk a příroda, …
Druhý plán:
Odhalení krásy procesu destrukce. Katarze obrazové kontemplace.
Technické poznámky:
bromostříbrný negativ, formát 13 x 18 cm, snímáno kamerou Magnola
kontaktní kopie na negativu, formát 13 x 18 cm,
video ve formátu AVI 760 x 620 pixelů, délka 5:40 min